Ήταν τα μαθητικά μας χρόνια τα πιο χαρούμενα της ζωής μας;

Συχνά λέμε ότι τα μαθητικά μας χρόνια ήταν τα πιο χαρούμενα της ζωής μας. Για μερικούς αυτό ίσως να είναι αλήθεια αλλά για κάποιους άλλους η σχολική ζωή ήταν μίζερη και τρομακτική. Τα πειράγματα και τα νταηλίκια είναι άφθονα, όπως και η αρνητική πίεση. Επιπρόσθετα, τα παιδιά δεν μαθαίνουν όλα με τον ίδιο τρόπο στην ίδια ηλικία. Όσο καλή κι αν είναι η διδακτέα ύλη, είναι αναπόφευκτο να υπάρχουν κάποια παιδιά σε κάθε τάξη που δυσκολεύονται να ακολουθήσουν, ενώ άλλα βαριούνται θέλοντας περισσότερα.

Αναγκάζοντας ένα παιδί να επαναλάβει την τάξη το ντροπιάζουμε - σίγουρα αυτό δεν είναι κίνητρο για να δουλέψει πιο σκληρά. Άλλα πιέζονται από γονείς και δασκάλους να κάνουν φροντιστήρια μετά το σχολείο ή κατά τις διακοπές., οδηγώντας τα στην εξάντληση.

Οι ομάδες για παιδιά διαφορετικών ικανοτήτων σε μια τάξη ίσως να είναι πιο εποικοδομητικές αλλά τα παιδιά γρήγορα αντιλαμβάνονται ότι κάποιοι είναι στη “δυνατή” ομάδα και κάποιοι στην ¨αδύνατη¨. Η αγάπη για μάθηση σύντομα αφανίζεται όταν το σχολείο καταντά καθημερινή αγγαρεία, με μόνους ακαδημαϊκούς στόχους να είναι οι τελειωμένες μελέτες και οι καλοί. βαθμοί Κάποια παιδιά είναι πολύ ανταγωνιστικά και μπορεί να καταφύγουν στην αντιγραφή ή σε άλλους τρόπους για να πετύχουν ψηλότερους βαθμούς.

Αλλά “τα παιδιά πρέπει να μορφωθούν¨ και ¨ο νόμος¨ μας υποχρεώνει. Αυτό είναι αλήθεια. Σκεφτήκατε όμως ότι είναι μόνο τα τελευταία εκατό περίπου χρόνια που άρχισε ο κόσμος να παραδίδει με ελαφρά τη καρδία τη μόρφωση των παιδιών του σε εκπαιδευτικά ιδρύματα; Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί τα περιμένουμε να μάθουν σε ένα ρυθμό που υπαγορεύεται από λειτουργούς που ούτε καν τα ξέρουν;

Γνωρίζουμε ότι τα μωρά και τα βρέφη αναπτύσσουν την κινητικότητα, τη γλώσσα και άλλες ικανότητες σε διαφορετικές ηλικίες το ένα από το άλλο. Ενθαρρύνουμε την περιέργεια τους, ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες τους, και τους δίνουμε τη δυνατότητα να αναπτυχθούν με τρόπους ενσωματωμένους στο γενετικό τους κώδικα. Γιατί, τότε, εικάζεται ότι ένα παιδί πρέπει να μάθει να διαβάζει ή να κατανοήσει τις αρχές του πολλαπλασιασμού σε χρόνο καθορισμένο από την Πολιτεία αντί να το κάνει όταν θα είναι έτοιμο;

Τα παιδιά γεννιούνται με έμφυτο το κίνητρο για μάθηση. Περάστε λίγο χρόνο με ένα τρίχρονο παιδί και θα σας βομβαρδίσει με ερωτήσεις. Γιατί πετάνε τα πουλιά; Γιατί δεν έχουμε φτερά; πόσο μεγάλος είναι ο κόσμος; Πως δουλεύει ο φούρνος μικροκυμάτων; Κάνουν ερωτήσεις όταν ενδιαφέρονται, και ένας σοφός γονιός θα ξοδέψει χρόνο για να εξηγήσει, όσο μπορεί, με τρόπο που να βοηθά το παιδί να κατανοήσει. Στην πλούσια από πληροφορίες εποχή μας μπορούμε να βρούμε βιβλία ή ιστοσελίδες για να απαντήσουμε σε σχεδόν κάθε ερώτηση, και κάνοντας το αυτό διδάσκουμε στα παιδιά μας πολύτιμες ικανότητες εξερεύνησης.

Η εγγενής περιέργεια δεν σταματά όταν το παιδί φτάσει στην “σχολική ηλικία”, αλλά συχνά καταστέλλεται σημαντικά από τις απαιτήσεις του σχολείου.

English

No comments:

Post a Comment